Om man ändå kunde få komma in i vissas tankar

Jag kommer nog aldrig att förstå hur denna kvinna tänkte. Jag kommer länge ha bilden i huvudet: kvinnan, alla bilar, barnvagnen. Jag hoppas att någon förklarade för henne hur idiotisk hon var, hur hon bara inte tänkte. Jag hoppas att någon får henne att förstå att hon satte många liv i fara denna dag. Framförallt hoppas jag att hon kanske förstår det själv.
 
Vi var i bilen påväg från IKEA efter att ha köpt de sista sakerna inför flytten. Kör på 70-vägen från Barkarby mot Sollentuna. Bussen med slutstation i Mörby ligger framför oss och stannar vid stationen när vi svänger i kurvan. Det kommer en buss åt andra hållet också som stannar vid stationen på andra sidan gatan, det finns ett övergångsställe ca 20 meter bakom bussen från hållet vi kommer ifrån. Bilens nos är snart vid den bakre delen av bussen, börjar komma parallellt, bara ett par meter (om ens det) innan vi är förbi bussen och då kommer den. Barnvagnen kommer ut rullandes rakt ut i vägen. Värsta av allt, det är en kvinna som puttar barnvagnen ut i vägen, går med den som om hon gick på en vanlig gångbana, rakt ut på vägen, rakt ut framför bussen. Vi väjer och kvinnan stannar upp, med hjärtat i halsgropen och helt tagna över hur tafatt en människa kan vara fortsätter vi. Jag ser i sidospegeln att kvinnan har fortsatt över gatan efter att hon nästan blivit träffad av oss. Hon fortsätter gå över gatan och bilarna som troligen la märke till våran manöver har stannat. Allt detta för att hinna med bussen på andra sidan, jag hoppas inerligen att den körde ifrån henne eller att busschaffören skällde ut henne ordenligt. 
Jag blir så arg, inte för att vi behövde väja sånt händer, men att man sätter ett oskyldigt barn framför sig själv. Att man går med ett oskyldigt, ömt barn i barnvagn och bara puttar ut vagnen mitt ut i en trafikerad väg. Jag förstår inte hur tappad man måste vara för att kunna agera på det här viset. Det första jag lärde mig när jag började åka buss var att ALLTID vara försiktig om man ska över vägen efter att ha klivit av, att man ALLTID ska titta efter närmaste övergångsställe först men annars ALLTID titta ordentligt åt alla håll, vänta tills bussen har åkt så man ser ordentligt innan man kliver ut. 
Jag undrar lite över varför denna kvinna inte tänkte på det, jag undrar framförallt hur hon inte kunde ha någon tanke på sitt barn, det kanske inte ens var hennes har jag tänkt. Barnet, barnet, barnet. Men hon satte också oss andra trafikanter i fara, vi hade tur som inte hade någon mötande trafik just vid detta tillfälle, de var några meter bort så vi hann väja innan de kom fram till platsen. Hade det varit möte just då hade det troligen blivit en mycket större sak än vad det blev. Frontalkrock. Bara så, PANG. För även om det hade kommit mötandetrafik hade mamma väjt. Och tänk om jag hade kört bilen med min gröna "Övningskör" skylt där bak, hur hade jag gjort? Fått total panik? Bara kört för att jag är så ovan och inte vet vad jag ska göra? Tvärbromsat och kanske träffat ändå och samtidigt fått bilarna bakom mig att krocka också? Och vems fel hade allt varit? Hade något hänt hade det varit mammas fel som körde? Troligen, det hade säkerligen inte varit kvinnans fel och det är helt jävla sjukt. 
Så många personer satte en otroligt korkad människa i fara på bara några sekunder. Jag struntar blankt i vad soms sägs man kan ALDRIG ha så bråttom till en buss att man sätter andra människors liv i fara, man kan omöjligt ha så bråttom och vara så stressad att man gör något sådant. Denna kvinna var inte särkilt ung, medelålders kanske, hon bör veta bättre. 
 
Så till alla er som inte blev tillsagda att inte springa rakt ut i vägen efter att ni klivit av bussen, glöm inte att titta så det inte kommer några bilar så ni slipper bli skadade men vad ni än gör ta för fan inte och stick ut barnvagnen först.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0